اقتباس برای فیلمنامه عبارت است از انتخاب موضوع یا موضوعاتی برای فیلم از منابع گوناگون ادبی و بیان آنها از طریق علایم و قراردادهای موجود در سینما. این انتخاب و تمرکز روی منابع نیز میتواند با توجه به علاقمندی نویسندگان و فیلمسازان، به شکلهای متفاوتی صورت بگیرد.
کاوه صباغ زاده (متولد ۱۳۵۹، تهران) کارگردان و فیلمنامهنویس ایرانیست. وی فرزند مهدی صباغزاده تهیهکننده و کارگردان سینما و فریده فریور (نقاش) میباشد. وی از سال ۱۳۹۲ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران است.
برای ثبتنام و اطلاعات بیشتر درباره کارگاه با تلفنهای موسسه آرتمن تماس بگیرید یا فرم ثبتنام را پر کنید.
با گذشت زمان این شیوه به خوبی جا افتاد و سینمای اقتباسی جایگاهش را در آثار بلند سینمایی جهان پیدا کرد و جزو علاقمندی های بسیاری از مخاطبین شد.
اوایل پیدایش صنعت سینما در جهان، دوره ای بود که آن قدر آثار مکتوب و دراماتیک فوق العاده وجود داشت که باعث می شد عموماً فیلمسازان بیشتر به استفاده از این گنج دست نخورده تمایل نشان بدهند بجای کار بر روی یک داستان جدید. در آن زمان فیلمنامه نویسی مدرن در بین نویسندگان چندان رایج نبود، بنابراین نویسندگان بیشتر به اقتباس از ادبیات داستانی و دراماتیک در حد کارهای کوتاه میپرداختند.
هدف مقدماتی دوره فیلمنامه نویسی اقتباسی آموزش و تمرین طرحنویسی میباشد. در مرحله اول این دوره هنرجو با مفاهیم اولیه فیلمنامهنویسی نظیر مبانی داستان، شخصیتپردازی، درونمایه، پیرنگ، ژانر و سبک آشنا خواهد شد.
وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبهروی هم قرار داد، هر دو خوب میدانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.